Sau 7 motive pentru care ai vrea să colaborezi cu un fotograf profesionist și/sau specializat.
Și n-am să mă refer aici la fotografia de nuntă sau botez (deși vă asigur de tot respectul meu pentru acei fotografi și munca lor), că despre alea s-a scris deja mult și oricum e vorba de ”momente unice”, ”clipe de neuitat” și bla-bla-uri din astea. Oricum în 99% din cazuri DVD-urile alea vor fi puse bine și uitate acolo până la pensie când te plictisești tare sau te apucă nostalgia. Nu, am să vorbesc aici de fotografia de eveniment sportiv care vrei sau nu să recunoști, pe lângă rolul de amintire are și o importanță pentru prezent și chiar pentru viitor. Da, viitorul tău ca sportiv sau organizator.
Cum? Foarte simplu! Toată lumea se plânge de lipsa de sponsori, iar dacă sponsorii tăi nu sunt membrii ai familiei sau cei mai buni prieteni, tu, pe lângă rezultate, trebuie să le arăți că au fost vazuți … de public, de ceilalți sportivi și chiar de concurență.
Hm! Începe să se lege, nu? Da, ai spune tu, ”dar pe site-urile de socializare sunt mormane de poze de la fiecare eveniment. Îmi pot lua de acolo”. Corect, dar asta depinde doar de cât de mult te respecți pe tine și colaboratorii tăi. Ai dat mii, zeci sau chiar sute de mii de euro pe echipamentul de concurs … de ce te-ai zgârci la câteva zeci în plus pentru imaginea ta de după? E ca și cum ți-ai face o casă frumoasă, dar n-ai mai da banii și pe becuri, că oricum ziua e lumină. Așa e. Dar știi? Nu vezi și nu te vezi când vrei tu, ci doar când ai noroc să fie lumină.
Și ca să se lege și mai bine lucrurile hai să analizăm concret și motivele pentru care ai colabora cu un fotograf specializat:
- Cunoștințele. În zilele noastre aproape oricine poate avea acces la echipamente și accesorii foto, fie că e vorba de telefoane mobile cu funcții foto tot mai avansate, fie că își procură un aparat foto mai mult sau mai puțin performant. Dar așa cum în motorsport de cele mai multe ori diferența o face ”piesa” dintre volan și scaun, la fel și în fotografie dacă cineva are la gât o ”namilă” neagră cu obiectiv imens, asta nu îl face fotograf, ci posesor de aparat foto. Diferența e facută în primul rând de cât de stăpân e acesta pe modul de functionare a aparatului și cum știe să adapteze setările în funcție de nevoi. Da, modul AUTO dă de multe ori rezultate satisfăcătoare, dar de cele mai multe ori modul manual și cunoștințele fac diferența dintre o poză obișnuită și o fotografie bună de pus în ramă sau de arătat sponsorilor.
- Experiența. Orice fotograf care se respectă își construiește un portofoliu înainte de a veni la tine să-ți propună o colaborare. Asta înseamnă că în momentul în care vă așezați la masa tratativelor el deja are habar despre sportul pe care îl practici tu sau despre evenimentul pe care îl organizezi. În consecință știe deja cât de importanți sunt sponsorii pentru tine și cum să scoată în evidență anumite aspecte precum atmosfera, expunerea în fața publicului, etc. În concluzie diferența dintre un fotograf specializat și unul de ocazie e ca între un muncitor calificat și unul abia intrat în zona de producție.
- Siguranța. Una din cele mai mari nenorociri care pot cădea asupra fotografilor este pierderea portofoliului. Fie că i se prajește hardul sau îl lasă baltă un card de memorie, astfel de momente sunt percepute ca adevărate calamități și fiecare fotograf încearcă n+1 metode de backup pentru a le evita. Aceasta înseamnă o garanție și pentru tine și sunt convins că dacă ai cumpărat deja anumite fotografii de la un fotograf profesionist și le-ai pierdut din diferite motive, acesta nu te va taxa din nou ca să ți le retrimită în format digital (sau oricum pretul va fi unul simbolic pentru a acoperi timpul pierdut cu cautarea lor în arhive).
- Calitatea. Ca la orice produs de pe piață, calitatea e unul din factorii cei mai importanți pentru a face produsul atractiv. Calitatea unei fotografii se traduce prin mai mulți factori, în funcție chiar și de destinația finală a acesteia și poate include de la rezoluția la care e furnizată și până la formatul în care este livrată. Cred că e de prisos să specific faptul că pozele de pe facebook le iei așa cum sunt și de cele mai multe ori se pierde din calitate în momentul în care ele au fost încărcate.
- Expunere gratis. Fie ca are un blog/site personal unde își expune munca, sau că are vreun contract de colaborare cu presa de specialitate fiecare fotograf iși publică într-un fel cele mai bune fotografii. Și conștient sau nu, acesta are tendința să publice sau să ofere spre publicare fotografii cu cei cu care colaborează. Asta în primul rând pentru că noi oamenii întotdeauna avem instinctul să-i ajutăm pe cei care ne ajută și în al doilea rând e foarte logic să o facem. Astfel se închide cercul: tu te alegi cu o mai mare expunere fără să te coste nimic în plus, sponsorii tăi sunt încântați de asta, iar fotograful se bucură de o șansă de colaborare prelungită.
- Continuitatea. Și cum colaborarea prelungită duce inevitabil la continuitate, hai să vedem ce avantaje aduce aceasta. Păi nu numai că se sporește experiența fotografului în cadre de la evenimentele tale, dar mai mult decât atât te cunoaște tot mai bine. Ajunge să știe ce îți place și ce nu, cum abordezi anumite viraje sau situații și chiar uneori să-ți anticipeze mișcările. Asta nu poate duce decât la fotografii și mai spectaculoase.
- Nu e ușor! În cazul în care gândești ceva de genul: ”De ce să cumpăr fotografii? Oricum tot ce face un fotograf e să apese pe buton!” îți spun în modul cel mai direct că te înșeli. Sper că cele scrise de mine mai sus te-au făcut deja să gândești altfel. În caz contrar pot să mai adaug următoarele: pentru a scoate tot ce e mai bun dintr-un eveniment fotograful se pregătește în prealabil și pe lângă investiția în aparatură și cunoștințe, pentru el evenimentul începe cu câteva zile înainte de start când face recunoașteri, se documentează și își întocmește un plan și apoi se încheie cam la o săptămână după finish. În zilele de concurs poate ia mulți kilometrii la pas și ești sigur că va fi acolo indiferent dacă ninge sau plouă, dacă afară sunt +40 de grade sau -20. Și nu se plânge, nu cere te miri ce sporuri de risc sau de condiții meteo, ci cere doar să-i fie respectată munca și remunerată așa cum se cuvine. Dacă nu, probabil că va pleca în altă parte.
În final iată câteva exemple ca să vezi diferența. Știu, par cam exagerate, dar nu poți spune cu mâna pe inimă că n-ai văzut așa ceva când căutai poze cu tine pe facebook. 😉