Istoria nu este doar o materie cuprinsă în programa școlară. Ea este parte din noi și vrând-nevrând ”scrie” pasaje importante în ADN-ul fiecăruia contribuind la formarea noastră ca persoană, ca grup, ca și comunitate, națiune sau chiar (aș îndrăzni să spun) ca specie. Dacă omul își pierde complet sau parțial memoria, deci istoricul personal, își pierde implicit identitatea și e nevoit să-și reconstruiască istoria cu ajutorul informațiilor primite din exterior.
Istoria motorsportului românesc e ruptă în sute de bucățele și împrăștiată doar prin memoria celor direct implicați de-a lungul timpului. În consecință nu trebuie să ne mire faptul că pe probele de concurs vin din ce în ce mai puțini spectatori și că mulți din aceștia de fapt sunt spectatori ocazionali, lipsiți de o cultură a motorsportului. Iar această lipsă nu provine din ignoranță, ci mai degrabă dintr-o altă lipsă: lipsa unui ”manual” de istorie a motorsportului românesc, a unei documentații prin care fanul de motorsport să-și formeze identitatea.
În acest sens organizatorii de la VSS Racing Club prin alegerea numelui etapei de coastă de la Reșița au reușit nu doar să aducă un omagiu lui Werner Hirschvogel, cel care a fost unul din pionierii sportului cu motor bănățean, ci și să îndrepte atenția spectatorului asupra trecutului. Astfel, stând pe marginea traseului nu am auzit vorbindu-se doar de ”drifturi, adrenalina, cauciucuri încinse și cai putere”, ci și de cursele anilor ’70-’80. Am ascultat cu drag poveștile lui Doru despre cursele auto și de motociclete din acele vremuri și m-a distrat mirarea de pe fețele tinerilor din jurul lui când auzeau că ”au fost odată” competiții de circuit stradal în Reșița.
Fascinația asta a tinerilor pentru povești ”cu mașini de curse”, cultivată într-un mediu propice se poate transforma în pasiune, iar pasiunea poate da naștere unor piloți valoroși, unor arbitrii sau unor spectatori care înțeleg ce se petrece în jurul lor.
Și apropos … infuzia de arbitri tineri de la acest eveniment, crescuți de-a lungul timpului în competiții regionale odata cu clubul VSS a dat roade la Reșița. Am ascultat cu sufletul la gură la stația din postul 17 desfășurarea evenimentelor de după accidentul lui Alex Mirea și mi s-a parut o veșnicie de cand am auzit ”accident în postul 9”, ”foc”, ”opriți cursa” și până s-a auzit din nou arbitrul spunând că pilotul este ok și focul stins. În realitate, conform celor scrise de Alex Mirea au durat 36 de secunde de la momentul impactului și până s-a auzit extinctorul. 36 de secunde în care arbitrul a reușit sa ceară prin stație oprirea cursei și steag roșu la postul 8, să-i coordoneze pe cei doi voluntari aflați langă el, apoi sa ia extinctoarele și să ajungă la locul accidentului. Nu ai cum să reușești asta decât dacă știi exact ce ai de făcut și cât de importantă e fiecare secundă. De astfel de oameni avem nevoie și lor trebuie să le mulțumim și să le acordăm tot respectul.
Pe “teren”, la finalul celor două zile de spectacol desfășurat pe traseul atât tehnic cât și de viteză, la open s-a impus Andrei Dumitrescu, care are deja două victorii consecutive cu al său monopost Tatuus. Podiumul a fost completat în ordine de Bogdan Cuzma (Mitsubishi Lancer Evo IX) și Paul Andronic (Mitsubishi Lancer Evo V).
La istorice, Phoenix care merge și arată mai degrabă ca o tinerică decât ca o doamnă cu vârstă respectabilă, a defilat fără probleme pe Valea Domanului și astfel, Cătălin Cedric Ghigea a ocupat prima treaptă a podiumului, locurile doi și trei fiind ocupate de Dorin Alexandrescu (VW Golf GTI), respectiv Petru Constantinescu (Opel Ascona).
Gabriel Ene cu a sa Honda Civic EP3 a reușit să câștige la două roți motrice, urmat fiind de Septimiu Marghitas (Seat Leon Cupra) și de Claudiu Ciucă pe Renaul Megane.
Cei de la CNVC2 au avut parte de două etape la Reșița, ziua de sâmbătă contând pentru etapa VII din campionat și ziua de duminică reprezentând Etapa a VIII-a. În ambele zile s-a impus Gruba Cosmin, iar pe locurile 2 și 3 au făcut rocada Claudiu Ionescu și George Șchiopulescu.
Una peste alta, prima ediție a Memorialului Werner Hirschvogel a constituit un test trecut cu succes de clubul organizator și chiar dacă în mod evident mai sunt lucruri de îmbunătățit, consider că această etapă își merită locul în calendarul competițional 2018.